Interview met Paul Bloemers voor House of Design


1. Wat in je leven was van invloed op je keuze om te gaan ontwerpen?


Het was in de eerste instantie een aandrang, misschien om de werkelijkheid te ontvluchten.

Als kind al droomde ik en tekende ik heel veel. Auto's was toen mijn favoriete onderwerp.

2. Wanneer wist je dat je dat wilde gaan doen?


Rond mijn 28ste realiseerde ik mij dat het ontwerpen an sich mij "vrij maakte", niet het object (toen nog auto's).

Meubels ontwerpen ontstond toen eigenlijk uit het niets.

Had wel op 17 jarige leeftijd toen ik op kamers ging wonen mijn kasten zelf ontworpen en gemaakt.

Tekende toen al veel meubels en interieurs.    

Ook ben ik mij meer bezig gaan houden met het begrip "smaak"; hoe gaan mensen om met hun omgeving?

En waarom doen ze wat ze doen.  


3. Bloooms is een duurzaam bedrijf, hoe is dat ontstaan?    

Voor mij was en is het belangrijk hoe het voelt bij wat ik doe en onderneem.

Ook toe het begrip "duurzaam" nog niet bestond was ik er al mee bezig.  

Ik vond het lastig om bv hout te gaan gebruiken van een boom die er 60 jaar voor nodig had om dit te laten ontstaan.

4. Denk je dat mensen steeds meer geïnteresseerd raken in duurzaam design?

Lastig om te beantwoorden, voor een deel vinden klanten het vanzelfsprekend dat bedrijven hun verantwoording nemen.

Tegelijkertijd blijft de zelfde consument huiverig voor nieuwe materialen en toepassingen zeker in de huiselijke omgeving. 

5. Wie zijn je klanten?

Fifty/fifty particulieren en zakelijke klanten. 

6. Wat maakt een ontwerp een goed ontwerp?

Als het een ontwerper lukt om zijn/haar oorspronkelijkheid en visie (het naar voren kijken) over te brengen         in een ontwerp en dit er als het ware "van zelf sprekend" te laten uitzien, heb je een goed ontwerp.

7. Wat inspireert je?

Lastige vraag, als ontwerper ben je voortdurend aan het zoeken, in alle openheid, blanco.

Japanse productvormgeving plus interieurdesign verpakkingsvormgeving plus ambacht hebben mij al lang als inspiratiebron gediend.

Dat zie je heel duidelijk in de Molentafel die is geïnspireerd op traditionele Japanse verpakkingen maar ook kun je het terug zien in de Grand Arc en Spriet.    


8. Waar ben je momenteel mee bezig?

Naast Bloooms gestalte te geven met diverse projecten zoals bv het onderzoeken of je met lokale gewassen plaatmateriaal kunt maken.

En een project wat al een paar jaar loopt is het ontwikkelen van lokale bladverwarming.



9. Wat is je doelstelling met Bloooms?


Bloooms is het eerste merk in Nederland wat zijn naam verbond aan een alternatief materiaal.  

Het is geboren uit onvrede hoe we met hout omgaan en uit nieuwsgierigheid om te ontdekken of de markt hiervoor openstond. 

Ik wil gaan ontdekken wat er allemaal mogelijk is met het materiaal. Uiteraard bekendheid creëren voor het merk en zijn ontwerpen.